En aquesta casa projectada per al seu cos铆 Angelo en un poble proper a Mil脿, Terragni es troba amb dues condicions molt definides per part del client: la situaci贸 de la casa al solar i una llista detallada de les mesures dels mobles. La s猫rie d'esbossos que Terragni elabora mostren els esfor莽os que realitza per resoldre aquests condicionaments previs i incorporar altres temes com els pilars de l'estructura i els voladissos. En l'esquema final la casa es presenta com un bloc de planta rectangular d'uns 22,20 x 7,70 m. de planta baixa, primera i terrassa, del qual es despr猫n el petit ap猫ndix de la sala de ser cap a sud-est, embolicant la terrassa d'acc茅s. La proximitat de la casa al carrer, la disposici贸 de la fa莽ana m茅s afluixa paral路lelament a aquesta i alguns elements del disseny de la mateixa s贸n clares respostes a la sol路licitud d'Angelo Terragni de procurar que la casa fos visible des del passeig VittorioV茅neto i des d'un altre carrer paral路lel situat a uns 400 m. L'entrada principal s'efectua directament des de la fa莽ana sud-est, i de manera totalment centrada, introduint-se a l'hall de la planta baixa, que divideix la zona de serveis de la zona del menjador i sala que en s'hi hagi. Existeixen dos accessos secundaris, un se'n realitza a trav茅s d'una rampa que acompanya la fa莽ana posterior i ens condueix a l'hall d'entrada; l'altre s'efectua mitjan莽ant una rampa-escala (element ja utilitzat per Terragni en altres obres) que ens porta a la sala que en s'hi hagi. I finalment, l'acc茅s al garatge de la plana soterrani es produeix mitjan莽ant un rampa circular. Els dormitoris, situats en la Planta alta, queden orientats a sud-est i dos d'ells tenen acc茅s a la terrassa que mira al nord-est, des de la qual s'accedeix a la terrassa superior. 脡s possible trobar similituds entre els principis de disseny de la Vila Bianca i els dels projectes anteriors de la Vila del Floricultor per a Amadeo Bianchi i a la Vila sobre el Llac. Tanmateix, a la Villa Bianca els pilars de ferro o de formig贸 s贸n reempla莽ats per murs de c脿rrega en planta baixa que, en arribar a la coberta es redueixen a prims pilars de secci贸 rectangular sobre els quals es recolzen les dues marquesines en volad铆s. Un altre element significatiu 茅s el "marc", una pe莽a que es despr猫n del volum primari: en el cas de la Vila del Floricultor sembla "contenir", en tant que en la Villa Bianca apareix com un element a茂llat amb la funci贸 "d'emmarcar". Compositivament, l'edifici sembla respondre a c脿nons cl脿ssics tels com tra莽ats auris o 煤s de simetries, per貌 alhora presenta una s猫rie d'elements que provoquen tensions visuals, m茅s properes a la sensibilitat moderna. Els diferents plans o volums rectangulars que es juxtaposen o desplacen entre si, tant en planta com en al莽at, i les evanescents plaques en volad铆s que sobresurten asim猫tricament a les cantonades de l'edifici semblen rastres incomplets i tensos d'un moviment que ha estat congelat moment脿niament o d'una estructura que subjeu despr茅s de la forma visible, amb un ull posat als mecanismes de Mondrian. Definitivament, en aquest per铆ode de Terragni en el qual podem incloure a l'Edifici Rustici, la Casa Giuliani-Frigerio o l'Asil Sant'Elia ja no queden rastres del dinamisme de soca-rel futurista o expressionista dels seus primers passos, i el que predomina 茅s una integraci贸 de tots els recursos apresos com prismes, buits, estratificacions, iteracions, despla莽aments, corts, etc., en la pr貌pia forma i en les seves lleis estructurals-sint脿ctiques , embrions d'un l猫xic amb el qual una improbable ciutat feixista seria constru茂da. (F.A.P.) |
CIUCCI, Giorgio (ed.). Giuseppe Terragni : opera completa. Milano : Electa, 1996 MANTERO, E.. Giuseppe Terragni e la citt脿 del razionalismo italiano. Bari: Dedalo, 1969. MARCIANO, Ada Francesca Giuseppe Terragni opera completa 1925-1943. Roma: Officina Edizioni, 1987 SAGGIO, Antonino. Giuseppe Terragni : vita e opere. Roma-Bari : Laterza, 1995. |
Alvarez, Fernando. "Giuseppe Terragni. Lo moderno como representaci贸n" (Guions de classe: Hist貌ria de l'art i l'arquitectura, 2009). |